ONTDEKKING 2: ALLEMAAL IN (HETZELFDE) ‘T SCHUITJE

Mijn voorbije week samenvatten? Longen verziekt met een overdosis aan renovatiestof en de rest van mijn lijf verziekt met een (schamelijke) overdosis aan junkfood. Verbouwen, het doet wat met een mens… Dringend tijd dus om nog eens de culinaire toer op te gaan in – you guessed it – de Vlaamse Ardennen.

Een compromis over het waar van ons culinair avondje, was snel beklonken: de bejubelde Zwarte Engel. Het restaurant waar iedereen in Oudenaarde het over heeft. Eindelijk was het zover. Eindelijk zou ik het met eigen ogen ontdekken, met eigen smaakpapillen proeven. Gewassen, geschoren, besmeurd met crèmepjes allerhande en in nieuwe tenue – soit, in vol ornaat – arriveren we bij onze eetkompaan (die reserveerde). Met grote tristesse kondigde zij aan:

“Kleine ramp: jaarlijks verlof.” Wat Nu?

‘t Schuitje

Na ampel beraad zetten we koers richting ’t Schuitje. Klassieke naam voor een klassiek restaurant in Schorisse, idyllisch minidorp verscholen tussen Oudenaarde en Ronse. De eerste indruk was lang niet slecht: een charmante gevel met lavendelkleurige luikjes die mijn verlangen naar Zuid-Frankrijk, zon en wijn – veel wijn – aanwakkerden. Die wijn was alvast snel geregeld. Zuid-Frankrijk en zon bleven jammer genoeg uit.

Maar ach, ik had wijn. En goed gezelschap, uiteraard.

Maar dit restaurantje had veel meer te bieden dan enkel lekkere wijn. Zeker voor de gin-tonicfanaten onder ons (hetgeen neerkomt op zowat 97% van de Belgische bevolking… niet slecht gezien dus). De ober pakte uit met, oh jawel, een heuse gin-tonickaart! Met tekst en uitleg over het hoe wat en waar van elke gin in huis. Een vermoeiend uitgebreide keuze. Gelukkig had ik zin in ‘vino’!

Op de kaart die mij minder onverschillig liet, de eetkaart, pronkten tal van kwaliteitsproducten. Leuk: heel wat toppers zoals dorade en pizza met Breydelham bereidt de chef in een traditionele houtoven. Nog leuker: hier hoef je nooit meer naar je adrenalinespuit te grijpen na een allergische reactie. Met icoontjes duidt de kaart precies aan wat je voorgeschoteld krijgt (pinda, soja, lactose, zeevruchten,…).

Een speciale gelegenheid als deze (birthdaydinner), vraagt om dat extraatje meer, dus ga ik resoluut voor het menuutje. Vooral door de kingkrab à la plancha was van mijn doorgaanse besluiteloosheid niets te bespeuren. De woorden alleen al bezorgen me het water in de mond. En oh, wat was ie lekker, subliem met dat currylooksausje.

Wat had ik graag die poten afgelikt, maarja, etiquette enzo…

Van het ‘wachtbordje’ ervoor (vanalles wat), werd ik eveneens blij. Maar ook al viel er niets aan te merken op het hoofd- en nagerecht, met de krab hadden we het hoogtepunt gehad.

Conclusie, voor €38 hebben we goed, lekker en vers gegeten. Terugkomen doe ik wel liever bij mooi weer. Want van achter het warme glas lonkte een verwelkomende binnenkoer, zelfs in de kille herfstregen.

Hofveldstraat 32, 9688 Schorisse, www.tschuitje.be

Bezoek: 12/09/2015